صفحه 46

قسمت اصلی در قانون شفاهی ، شامل هم تلمود بابلی و هم تلمود اورشلیمی (قدسی ) است

تلمود براساس میشنا  است (ببینید موضوع صفجه 64) ، آنرا تفسیر می کند و نقاط پیچیده آنرا توضیح می دهد، این بحث همان الجمارا (= آموزشهای به زبان آرامی ) است، که علاوه بر هالاخا( شرع یهودی م.) ، همچنین شامل افسانه و داستان ، موضوعات فلسفی و اخلاقی  و همچنین تاریخ و علم مطابق با زمانه خود است

تلمود خلاصه بحث های آموراییم  در یشیوا( مثل شهرک ، ست گاه) در بابل [عراق امروزی] و سرزمین اسراییل است که در قرن 3-5 میلادی انجام شده است یعنی از ابتدای [نوشته شدن] میشنا تا شروع قرون وسطی. مباحث الجمارا به زبان آرامی نوشته شده است و اغلب به صورت مباحث حقوقی ( سئوال ها ، جوابها، اثبات ها و عدم توافق ها) تنظیم شده است. تلمود به عنوان کتاب مرکزی یهودیان در طول قرنها بوده است و تاثیر زیادی بر زندگی یهودی در سرتاسر جهان داشته است

تلمود بابلی

قسمت مشترک و آشنای تلمود. این بخش به طور عمده در یشیواهای بزرگ (ست گاههای یهودیان که به صورت شهرک است م.)  در عراق باستان خلق شده است. در سورا و نهاردعا (نام مکان م.)، و وقتی تخریب شدند در پومباریتا( بخش دیگر-- تلمود اورشلیمی – که در آنزمان در سرزمین اسراییل خلق شد (موضوع صفحه 86 را ببینید)

تلمود بابلی بیشتر توسط رابی آشی و رابینا ویرایش شده و در سال 500 میلادی نوشتن آن به پایان رسیده است. آن مشتمل بر شش بخش است و شامل 36 رساله است

آموراییم

( در زبان آرامی  : آمورا = مترجم و مفسر) حاخام های هالاخا(شرع یهود م.)  که در سرزمین اسراییل و بابل در دوره ای که در ادامه آن [نوشتن] میشنا به پایان رسید یعنی 200 میلادی حضور داشتند. آموراییم ها میشنا و باریتا ها راکه متعلق به زمان تناییم ها بود را تفسیر کردند . تناقضاتی وجود داشتند که منجر به کشف قوانین(هالاخا) جدید شدند. مباحثات آموراییم ها به صورت تلمود بابلی و تلمود اورشلیمی دسته بندی شدند.


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Adam اخبار روز شهری بخش بدنسازی Jason schooltaxi-tehran Joe Dominique بررسي آثار هنري طراحی سایت اعترافات